menubalk

Taal Nederlands
Aantal pagina's 36
ISBN 978-90-76496-46-7

Negentiende deel uit een serie verhalen van Dordrecht

Beschrijving

Drs. Kees Weltevrede beschrijft wat zich in Dordrecht afspeelde in de aanloop tot de Tweede Wereldooorlog, tijdens die oorlog en na 1945. De tekst wordt geillustreerd met foto’s van oorlogsmonumenten in Dordrecht, gemaakt door Jozef Rutte, voorzitter van de Dordtse Amateur Fotografen.

Het begint allemaal met de opkomst van Hitler en de oorlogsdreiging die zijn regering vanaf 1933 veroorzaakt. Het bestuur en de mensen in Dordrecht proberen zich zo goed mogelijk voor te bereiden op mogelijke calamiteiten. Ook komen aan de orde het begin van de bezetting, de NSB, de Duitsers in Dordrecht, de veranderingen in het dagelijks leven, de vervolging van de Joden, de April-Meistakingen in 1943, het verzet en de illegaliteit, de hongerwinter, de crossings, de Bevrijding en de herdenkingen die daarna volgen. Verder wordt de balans opgemaakt van verlies aan mensenlevens en schade aan gebouwen. Daarna volgen de zuiveringen, het opruimen en de wederopbouw.

Andere boeken in de museumwinkel:

€ 5,00

Dordrecht Tijdens de Tweede Wereldoorlog