Educatie en Onderwijs
Museum 1940 – 1945 maakt het onderwijs graag vertrouwd met de Tweede Wereldoorlog. Er is zowel een programma voor het basisonderwijs (groep 6 t/m 8) als voor het Voortgezet Onderwijs.
Kom met je leerlingen naar het museum, of maak gebruik van onderstaande lesbrieven speciaal gemaakt voor jongeren van 14 tot 16 jaar in het VMBO, HAVO, VWO of MBO.
Neem voor meer info en reserveringen contact op: educatie@museum19401945.nl.
Schoolbezoek groep 6, 7 & 8: Mensen het was oorlog!
Ga op een belangrijke missie bij Museum 1940 – 1945 en ontdek meer over onze oorlogsgeschiedenis, wellicht lijdt dit tot een belangrijke bevrijding... Leerlingen gaan in 5 groepjes zelfstandig aan de slag met een iPad. Ze maken kennis met de uitgebreide collectie van het museum en diverse thema’s binnen de oorlog. Ze worden aangezet tot onderzoeken, observeren, uitvoeren en het innemen van stellingen ten opzichte van oorlogskwesties. Alle opdrachten leiden uiteindelijk tot het kraken van een code.
Praktisch
PO - Groep 6-7-8 - 60 minuten - interactieve rondleiding - € 50,00
Max 5 groepjes met gebruik van iPads
VO & MBO “De Oorlogskoffer”
In de korte documentaire “De Oorlogskoffer” zien we hoe de klas van geschiedenisdocent Bert Looman zich inleeft in de Tweede Wereldoorlog. Hoe dichtbij of ver weg is de bezetting van Nederland voor deze jongeren?
3 Lesbrieven
Rond de documentaire zijn lesbrieven beschikbaar voor de vakken Geschiedenis, Maatschappijleer, Burgerschap en Levensbeschouwing. Er zijn opdrachten geschikt voor leerlingen rond de 14-16 jaar.
Download
Documentaire De Oorlogskoffer
In de documentaire “De Oorlogskoffer”, van Vanessa de Gaay Fortman en Pim van Bezooijen, zien we hoe jongeren van het Gerrit van der Veen College (14-15 jaar) nadenken over de Tweede Wereldoorlog. Door het levensverhaal van een familielid te vertellen of juist door onderzoek te doen naar een bekende of tot nu toe onbekende persoon die de oorlog heeft meegemaakt. De leerlingen maken kennis met het levensverhaal van Salo Muller, oud-fysiotherapeut van Ajax in de tijd van Cruijff en Holocaust-overlever.
Wat leren deze middelbare scholieren van onze oorlogsverhalen? Hoe gaan ze om met de littekens van de Tweede Wereldoorlog? Wat herdenken ze?
Lesbrief De Oorlogskoffer
De Tweede Wereldoorlog heeft in heel Nederland diepe sporen achtergelaten. Leerlingen gaan op zoek naar die sporen en maken een Oorlogskoffer. Ze gaan op zoek naar herinneringen van iemand die leefde tijdens de Tweede Wereldoorlog en daar een levensverhaal van maken. Die iemand kan een persoon zijn die echt in de oorlog heeft geleefd maar het mag ook iemand zijn die ze bedenken. Om het levensverhaal te vertellen en beeldend te maken gaan ze ook spullen verzamelen om in de koffer te doen. Van hun koffers maken de leerlingen korte filmpjes.
Download
Lesbrief De Oorlogsfoto
Jongeren zien elke dag vele foto’s en filmpjes op social media. Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er foto’s en films gemaakt. Soms door de Duitse bezetter, maar ook burgers hebben foto’s gemaakt. Die foto’s zijn stuk voor stuk herinneringen. Met “De Oorlogsfoto” gaan leerlingen op zoek naar het moment en de betekenis van de foto, genomen in Dordrecht of omgeving tijdens de bezetting. Dat doen ze in groepjes van twee tot vier leerlingen. Samen bespreken ze een aantal basisvragen: wie zijn de personen op de foto en wat gebeurt er. Aansluitend maken ze de leerlingen een creatieve vervolgopdracht.
Download
Lesbrief 4 vragen aan jou
Aan de hand van korte clips zien leerlingen hoe leeftijdsgenoten reageren op vragen zoals Waar denk jij aan bij de Tweede Wereldoorlog? en Ben jij bang dat er oorlog komt? Dit zet leerlingen in beweging om zelf over deze thema’s in gesprek te raken in de klas.
Download
Neem voor meer info en reserveringen contact op: educatie@museum19401945.nl.